i-Serv - Algemene voorwaarden - V 2.1 – 27 januari 2025
Artikel 1: Definities
- In deze algemene voorwaarden hebben de volgende begrippen de hiernavolgende betekenis:
- "Algemene Voorwaarden": deze algemene voorwaarden, met inbegrip van haar eventuele bijlagen.
- “Bijzondere Voorwaarden”: specifieke voorwaarden (bv. een ondertekende offerte) die de Overeenkomst nader omschrijven en die prevaleren op de Algemene Voorwaarden.
- “Diensten”: alle prestaties die door I-Serv in het kader van de Overeenkomst worden geleverd (zoals de ontwikkeling van bepaalde Werken), en waarvan de inhoud nader omschreven wordt in de Bijzondere Voorwaarden.
- “I-Serv": De heer Andrew Durnez, eenmanszaak, handelend onder de handelsnaam “I-Serv”,met adres te 8020 Oostkamp, Kruidenstraat 38, België, en met ondernemingsnummer BE 0808.669.303. Onder I-Serv wordt tevens begrepen, zijn werknemers en zelfstandige dienstverleners die prestaties leveren in het kader van de Overeenkomst.
- "Intellectuele Eigendomsrechten": alle verworven en toekomstige intellectuele eigendomsrechten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot auteursrechten, merken, tekening- en modelrechten, octrooien, knowhow, bedrijfsgeheimen, alle aanvragen voor de bescherming of registratie van de voormelde rechten en alle verlengingen en vernieuwingen daarvan die waar ook ter wereld bestaan, en alle andere intellectuele eigendomsrechten die door de toepasselijke wetgeving worden beschermd.
- “Overeenkomst": het geheel van aanvaarde Algemene Voorwaarden, de ondertekende Bijzondere Voorwaarden en alle daarbij horende bijlagen.
- “Overmacht”: elke gebeurtenis of omstandigheid buiten de redelijke controle en zonder fout van de getroffen partij, die de getroffen partij tijdelijk of blijvend verhindert om haar contractuele verplichtingen (verder) na te komen. Dergelijke gebeurtenissen of omstandigheden zijn bijvoorbeeld, zonder daartoe beperkt te zijn, en ongeacht of deze zich voordoen bij een partij zelf, dan wel bij een externe dienstverlener of toeleverancier waar een partij afhankelijk van is met oog op de uitvoering van de Overeenkomst: rellen, oorlogen, daden van terrorisme; aardbevingen, overstromingen, branden en andere natuurrampen; sabotages waaronder DDoS-aanvallen of hackings; stakingen; epidemieën of pandemieën; onderbrekingen en storingen van netwerk- en computerfaciliteiten; situaties van overmacht of niet-nakoming door externe dienstverleners van I-Serv zoals bijvoorbeeld hun eenzijdige wijzigingen van leveringstermijnen, het uitvallen van externe hostingruimtes, enz.
- “Support”: bijkomende Diensten waarvan de inhoud wordt beschreven in de Bijzondere Voorwaarden en die in principe beperkt zijn troubleshooting in verband met de Werken. Support houdt m.a.w. geenszins de ontwikkeling van nieuwe features of de herwerking van bestaande features in.
- “Vertrouwelijke Informatie”: alle informatie die door de partijen als vertrouwelijk wordt beschouwd, hetzij omdat partijen deze informatie duidelijk als vertrouwelijk of eigendomsrechtelijk hebben aangemerkt, hetzij omdat de informatie redelijkerwijs als vertrouwelijk moet worden beschouwd gezien de aard van de informatie of de omstandigheden. Vertrouwelijke Informatie omvat, maar is niet beperkt tot informatie die niet algemeen bekend is bij het publiek, zoals bedrijfsgeheimen, knowhow, bedrijfsplannen en -strategieën, personeelsgegevens en financiële informatie.
- “Werken”: de software, de applicatie, de componenten of andere toepassingen die door I-Serv worden ontwikkeld in het kader van een Overeenkomst.
Artikel 2: Totstandkoming van de Overeenkomst
- Iedere offerte is vrijblijvend tot op het ogenblik van de aanvaarding door de Klant. De offerte dient door de klant voor akkoord te worden ondertekend of elektronisch te worden bevestigd (bv. via e-mail of via een andere online toepassing). Door dergelijke bevestiging wordt een Overeenkomst geacht volledig en rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen.
- Iedere offerte is bovendien geldig voor een termijn van veertien dagen volgend op de verzending, waarna I-Serv vrij zal zijn een nieuwe offerte met gewijzigde voorwaarden te stellen. Een laattijdige kennisgeving van aanvaarding door de Klant met een vervallen offerte doet geen Overeenkomst ontstaan tenzij I-Serv uitdrukkelijk daarmee akkoord gaat.
- Aanvaarding van de Algemene Voorwaarden betekent dat de Klant volledig verzaakt aan de toepassing van zijn eigen algemene voorwaarden.
- Wijzigingen aan de Overeenkomst worden steeds schriftelijk gevraagd en bevestigd. Indien dit meerkosten of meerwerken veroorzaakt, mogen deze door I-Serv in rekening gebracht worden.
Artikel 3: Voorwerp en uitvoering van de Overeenkomst
- De Klant doet beroep op I-Serv met oog op de uitvoering van de Diensten en/of met oog op de ontwikkeling en/of het gebruik van Werken. Partijen zullen de concrete inhoud van de te verlenen Diensten of de te ontwikkelen/te gebruiken Werken verduidelijken in de Bijzondere Voorwaarden.
- I-Serv levert alle redelijke inspanningen om de Diensten te leveren en/of de Werken ter beschikking te stellen en up-to-date te houden conform de overeengekomen specificaties in de Bijzondere Voorwaarden.
- De Klant verbindt zich ertoe alle informatie, bestanden, gegevens, teksten, inloggegevens, enz. die noodzakelijk zijn voor de verlening van de Diensten of dewelke zij in de Werken wenst te incorporeren, binnen een redelijke termijn na het sluiten van de Overeenkomst, aan te leveren aan I-Serv. De Klant verbindt zich ertoe binnen een redelijke termijn te antwoorden op alle vragen van I-Serv, alsook om alle bijkomend gevraagde informatie of feedback aan te leveren. I-Serv kan in geen geval verantwoordelijk zijn voor enige vertraging in de overeengekomen timings van de Diensten ten gevolge van het stilzitten van de Klant.
- De volgende omstandigheden kunnen aanleiding geven tot het aanrekenen van meerwerken door I-Serv boven op de initieel voorziene prijs:
- Een verzoek tot bijkomende Diensten of andere eisen, wensen, randvoorwaarden of verwachtingen die initieel niet voorzien waren in de Bijzondere Voorwaarden, of die ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst niet, of niet in volle omvang, of onvoldoende duidelijk aan I-Serv kenbaar zijn gemaakt. I-Serv is overigens vrij om dergelijke verzoeken te weigeren.
- Gebreken, aanpassingen of vernieuwingen in producten of diensten van derden die de werking van de Werken verhinderen, die door I-Serv in redelijkheid niet waren te voorzien dan wel waarop I-Serv weinig of geen invloed kan uitoefenen.
- Tekortschietende medewerking van de Klant bij de uitvoering van de Overeenkomst zoals bedoeld in artikel 3.3
- I-Serv en de Klant kunnen in de Bijzondere Voorwaarden een richtinggevende timing overeenkomen met betrekking tot de levering van de Diensten en/of de ontwikkeling van de Werken. Deze timing kan ook fase per fase worden bepaald. Deze timings zijn louter indicatief, zodat de overschrijding ervan niet kan beschouwd worden als een ernstige contractuele wanprestatie van I-Serv.
- De timing bedoeld in het vorige lid vat slechts aan nadat de Klant alle eventuele overeengekomen voorschotten zoals bepaald in de Bijzondere Voorwaarden heeft tijdig betaald aan I-Serv. Bij gebreke van betaling van deze voorschotten binnen de afgesproken termijn, is I-Serv gerechtigd de Diensten niet aan te vatten of verder te zetten en eventuele afgesproken richtinggevende timings eenzijdig te herzien, zonder dat dit enig recht ten nadele van I-Serv doet ontstaan in hoofde van de Klant.
- Eventuele timings die in de offerte zijn vervat, blijven slechts geldig voor zover de offerte binnen de uiterlijke aanvaardingstermijn is goedgekeurd door de Klant.
- I-Serv verbindt zich ertoe om op regelmatige basis, de Klant op de hoogte te brengen van de stand van zaken van de ontwikkeling van de Werken. Desgevallend zullen partijen de tussentijdse stand van zaken evalueren en zal de Klant gevraagd worden zich al dan niet akkoord te verklaren met de tussentijdse toestand van de Werken. Bij niet-akkoord zal de Klant zijn bezwaren gemotiveerd meedelen, en zullen partijen te goeder trouw overleg plegen om tot een aanvaardbare oplossing te komen. Indien de Klant stilzwijgt wordt dit geacht een aanvaarding te zijn van de toestand van de Werken.
Artikel 4: Prijs en betaling
- Partijen komen in de Bijzondere Voorwaarden een vergoeding overeen in ruil voor de uitvoering van de Diensten en/of de ontwikkeling en/of terbeschikkingstelling van de Werken. Alle bedragen zijn exclusief btw.
- De Klant is verplicht alle verschuldigde bedragen uit hoofde van de Overeenkomst te betalen binnen de dertig dagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld op de factuur. Bij gebreke van betaling door de Klant binnen de voormelde termijnen:
- Is I-Serv gerechtigd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot de datum van integrale betaling.
- Is I-Serv gerechtigd het gebruiksrecht op de Werken op te schorten tot de datum van integrale betaling van de verschuldigde bedragen.
- Zal de Klant, indien deze als consument handelt, een eerste kosteloze betalingsherinnering ontvangen met vermelding van de potentiële kosten zoals hierna vermeld ingeval van blijvende niet-betaling. De Klant-consument dient dan uiterlijk binnen 14 dagen na verzending van de betalingsherinnering de openstaande bedragen te betalen. Bij gebreke van betaling binnen deze termijn, is I-Serv gerechtigd op een conventionele verwijlintrest aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wettelijke interestvoet, alsook een forfaitaire schadevergoeding die als volgt wordt berekend t.a.v. de Klant-consument:
- Schulden tot en met 150,00 EUR: 20,00 EUR.
- Schulden tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR: 30,00 EUR plus 10% op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR.
- Schulden boven 500,01 EUR: 65,00 EUR plus 5% op de schijf boven de 500,01 EUR, met een maximum van 2.000,00 EUR.
- Als de Klant in hoedanigheid van onderneming handelt, is I-Serv van rechtswege en zonder ingebrekestelling vanaf de vervaldatum van de factuur gerechtigd op een conventionele verwijlintrest aan de intrestvoet bepaald overeenkomstig de wettelijke interestvoet, die ingeval de Klant een onderneming is wordt bepaald overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 150,00 EUR.
- Laattijdige betaling van een factuur doet alle openstaande facturen vervallen, ook al is de vervaldatum van deze facturen nog niet verstreken.
- Elk factuurprotest dient per gemotiveerde schrijven aan I-Serv te worden bezorgd binnen een termijn van 14 dagen volgend op de factuurdatum. Bij afwezigheid van tijdig protest worden de gefactureerde Diensten/Werken, alsook de facturen zelf, als definitief aanvaard beschouwd.
- Ingeval de contractuele relatie beëindigd is, kan I-Serv schuldvergelijking toepassen tussen alle wederzijdse vaststaande vorderingen met de Klant, ongeacht het tijdstip waarop de betrokken schuldvorderingen opeisbaar zijn.
- Indien de Overeenkomst voor rekening van twee of meer natuurlijke of rechtspersonen wordt uitgevoerd, zijn deze personen ieder voor zich hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
- Het voorleggen door I-Serv van een rekeninguittreksel volstaat om het bedrag van haar schuldvordering t.o.v. de Klant te bepalen en het bewijs ervan te leveren.
Artikel 5: Geheimhouding
- De Klant zal potentieel kennis krijgen van Vertrouwelijke Informatie van I-Serv, waarop de rechten integraal toebehoren aan I-Serv.
- De Klant stemt ermee in de Vertrouwelijke Informatie strikt vertrouwelijk te houden. Hij zal de Vertrouwelijke Informatie bijgevolg op geen enkele manier, geheel of gedeeltelijk, bekendmaken aan anderen dan de werknemers en zelfstandige medewerkers van de Klant partij op een "need-to-know" basis, steeds op voorwaarde dat:
- Deze werknemers en zelfstandige medewerkers op de hoogte zijn van de vertrouwelijke of eigendomsrechtelijke aard van de Vertrouwelijke Informatie en onderworpen zijn aan vertrouwelijkheidsverplichtingen die gelijkwaardig zijn aan die welke in deze Overeenkomst zijn opgenomen.
- De Klant integraal aansprakelijk is ten aanzien van I-Serv ingeval van een verboden onthulling door zijn werknemer of zelfstandige medewerker.
- De Klant zal geen enkele Vertrouwelijke Informatie gebruiken of distribueren voor enig ander doel dan binnen het kader van de Overeenkomst, tenzij hij daartoe is gemachtigd door I-Serv.
- De Klant zal geen enkel Vertrouwelijke Informatie gebruiken met oog op het verkrijgen van een commercieel, economisch of juridisch voordeel ten aanzien van I-Serv of haar concurrenten, zoals, maar niet beperkt tot, het aanvragen van een intellectueel eigendomsrecht op basis van de Vertrouwelijke Informatie.
- De Klant zal de Vertrouwelijke Informatie veilig bewaren, op een zodanige manier dat de ongeoorloofde toegang door derden zoveel als redelijkerwijze mogelijk wordt vermeden.
- De Klant zal op eerste verzoek van I-Serv en in elk geval bij de beëindiging van de Overeenkomst, alle materialen en documenten terugbezorgen die hem in het kader van de Overeenkomst werd overhandigd. Hieronder worden alle documenten, tekeningen, software of welke drager van informatie dan ook begrepen die vertrouwelijke informatie bevatten.
- I-Serv stemt ermee in dat dit artikel niet van toepassing is op informatie waarvan de Klant kan bewijzen:
- dat deze algemeen beschikbaar is voor het publiek, of;
- dat deze rechtmatig in zijn bezit was of bij haar bekend was voordat zij deze van I-Serv ontving, of;
- dat deze rechtmatig en zonder beperking aan haar bekend is gemaakt door een derde, of;
- dat deze onafhankelijk is ontwikkeld zonder gebruikmaking van Vertrouwelijke Informatie van I-Serv of;
- dat deze bij wet of krachtens een rechterlijk bevel bekend moet worden gemaakt.
Artikel 6: Intellectuele eigendomsrechten
- De Intellectuele Eigendomsrechten met betrekking tot de Werken en de door I-Serv ontwikkelde of gebruikte bron- en objectcode, ontwerpen, visuele elementen, teksten en andere gebruikte methodieken, behoren integraal en exclusief aan I-Serv of eventuele derde-rechthebbenden toe. Op de onderdelen van de Werken waarop de Intellectuele Eigendomsrechten bij I-Serv berusten, verkrijgt de Klant het niet-exclusieve, wereldwijde, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare recht tot het commerciële gebruik van de Werken binnen de interne ondernemingsactiviteit van de Klant. De vergoeding in ruil voor deze licentie is inbegrepen in de contractueel overeengekomen vergoeding.
- Op eventuele onderdelen van de Werken waarop derde-rechthebbenden de Intellectuele Eigendomsrechten bezitten, zal het gebruiksrecht van de Klant bepaald worden conform de relevante licentievoorwaarden.
- Tenzij anders bepaald of toegestaan door dwingende wetgeving, is het de Klant niet toegelaten om de Werken die door I-Serv zijn gecreëerd in het kader van de Diensten, alsook de items vermeld in het vorige lid, geheel dan wel gedeeltelijk, te decompileren, te wijzigen, te vertalen of om de titulariteit op het hierboven vermelde gebruiksrecht over te dragen aan derden zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van I-Serv.
- De Klant aanvaardt dat I-Serv als auteur van de Werken een recht op vaderschap geniet. De Werken mogen dan ook enkel worden geëxploiteerd in de zin van dit artikel onder vermelding van de naam ‘I-Serv’. Indien I-Serv deze naamsvermelding wenst te wijzigen, dan wel een pseudoniem wenst te gebruiken, dan zal zij de Klant hiervan schriftelijk op de hoogte stellen, die hier onmiddellijk het nodige gevolg aan zal geven. Deze naam zal door de Klant zichtbaar worden aangebracht op of in verband met de Werken of exemplaren daarvan, rekening houdend met de toegepaste exploitatiewijzen.
- Indien de Klant gegevens uploadt op of via de Werken, verklaart de Klant dat hij ofwel eigenaar is van deze gegevens, ofwel dat hij voor het gebruik hiervan de toestemming heeft verkregen van de titularissen van de respectievelijke Intellectuele Eigendomsrechten of andere rechten (zoals recht op afbeelding of andere privacyrechten). I-Serv wijst daaromtrent uitdrukkelijk iedere verantwoordelijkheid af. I-Serv zal gerechtigd zijn om ingeval van een vermeende inbreuk op deze bepaling door de Klant, de Werken offline te halen totdat de vermeende inbreuk werd hersteld.
Artikel 7: Andere verplichtingen van de Klant
- Onverminderd de overige verplichtingen of verbodsbepalingen in deze Algemene Voorwaarden, is het is de Klant bovendien verboden om een van de volgende handelingen stellen met betrekking tot de Werken:
- De inhoud van de Diensten/Werken in hun geheel of in hun onderdelen, te reproduceren, te adapteren, te vertalen, over te dragen of in sublicentie te geven aan derde partijen, zonder het schriftelijke akkoord van I-Serv;
- De inhoud van de Diensten/Werken te gebruiken om inhoud op te slaan of te verspreiden die lasterlijk, smadelijk, bedreigend, beledigend, vulgair, pornografisch, terroristisch of haatdragend van aard is, of die geweld of discriminatie tegen een groep of individu bevordert;
- De inhoud van de Diensten/Werken te gebruiken om inhoud op te slaan of te verspreiden die malware, spyware, virussen, wormen of soortgelijke malafide toepassingen bevat;
- De inhoud van de Diensten/Werken te gebruiken om inhoud op te slaan of te verspreiden die de Intellectuele Eigendomsrechten, de bedrijfsgeheimen, de privacyrechten of andere rechten van eender wie schendt;
- Op enigerlei wijze de privacy-vriendelijke instellingen van de Diensten/Werken te proberen wijzigen in het nadeel van de eindgebruiker.
- I-Serv zal gerechtigd zijn om ingeval van een vermeende inbreuk op dit artikel door de Klant, de Diensten/Werken offline te halen totdat de vermeende inbreuk werd hersteld.
Artikel 8: Aansprakelijkheid en afwijzing van garanties
- I-Serv gaat geen enkele resultaats- of garantieverbintenis aan, en verbindt zich enkel tot inspanningsverbintenissen. I-Serv wijst derhalve alle uitdrukkelijke of stilzwijgende garanties af, met inbegrip van, doch niet beperkt tot, garanties inzake kwaliteit en geschiktheid voor een bepaald doel (bijvoorbeeld een bepaalde omzetstijging ingevolge de Diensten).
- I-Serv is niet aansprakelijk voor eender welke schade als gevolg van de nalatigheid, de vergetelheid of de niet-naleving van een bepaling van de Overeenkomst door de Klant, dan wel als gevolg van een buitencontractuele fout of de schending van de algemene zorgvuldigheidsnorm door de Klant.
- In zoverre bepaalde Diensten en/of bepaalde Werken die daaruit volgen (bv. ontwikkelde software) in het kader van de Overeenkomst worden beheerd door een andere partij (bv. een hostingprovider of een externe IT-dienstverlener van de Klant of van I-Serv), is I-Serv niet aansprakelijk is ingeval van onbeschikbaarheid van de Diensten/Werken indien deze onbeschikbaarheid een gevolg is van problemen met betrekking tot deze externe partij. Los van het voorgaande, levert I-Serv alle redelijke inspanningen om een zo optimaal mogelijke beschikbaarheid te voorzien, maar zij garandeert niet dat de Diensten/Werken steeds ononderbroken of vrij van fouten zullen zijn. Mochten er zich problemen voordoen met de beschikbaarheid of de goede werking daarvan die niet gerelateerd zijn aan problemen bij de externe partij zelf, dan verbindt I-Serv er zich toe om haar uiterste best doen om het probleem zo snel als redelijkerwijs mogelijk op te lossen, zonder ter zake echter enige garantie te geven. In elk geval en waar gepast zal het I-Serv vrijstaan om te bepalen, wat in dit opzicht eventueel als een gepaste oplossing of compensatie ten aanzien van de Klant kan gelden.
- De Klant dient de Diensten en/of de Werken te gebruiken overeenkomstig de instructies, handleidingen of andere documentatie die door I-Serv beschikbaar wordt gesteld, of die redelijkerwijs gangbaar of gebruikelijk is. I-Serv is niet aansprakelijk voor enige schade als gevolg van het foutieve gebruik door de Klant, zoals maar niet beperkt tot: de situaties bedoeld in artikel 7, alsook functionaliteitsgebreken als gevolg van zelf uitgevoerde en niet-toegestane aanpassingen aan de ontwikkelde Werken, enz.
- I-Serv verklaart dat hij diens aansprakelijkheid adequaat heeft verzekerd bij een kredietwaardige verzekeringsmaatschappij. Op eerste verzoek van de Klant zal I-Serv een kopie van de verzekeringspolis voorleggen.
- Tenzij ingeval van opzettelijke fout, is I-Serv niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade met inbegrip (doch niet beperkt tot) winst-, omzet- of inkomstenderving, een stijging van administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, vorderingen van derden, schade door vergissingen, verkeerd taalgebruik, weglatingen of dubbelzinnigheden in ter beschikking gestelde teksten of documentatie.
- Behoudens dwingende wettelijke bepalingen wordt elke buitencontractuele aansprakelijkheid van I-Serv jegens de Klant uitgesloten. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, aansprakelijkheid voortvloeiend uit de fouten van medewerkers, bestuurders, onderaannemers, of andere hulppersonen die I-Serv inschakelt voor de uitvoering van de Overeenkomst.
- De Klant erkent dat I-Serv, bij de uitvoering van de Overeenkomst, gebruik kan maken van hulppersonen, freelancers of onderaannemers. Deze hulppersonen handelen steeds onder de verantwoordelijkheid van I-Serv, en elke rechtstreekse buitencontractuele aansprakelijkheidsvordering tegen hen wordt uitdrukkelijk uitgesloten, behoudens in geval van opzettelijke fout of schending van dwingende wettelijke bepalingen.
- In het geval I-Serv wordt ingezet als onderaannemer voor de uitvoering van een opdracht kan I-Serv niet rechtstreeks buitencontractueel worden aangesproken door de eindklant, behoudens in geval van opzettelijke fout of schending van dwingende wettelijke bepalingen.
- Onverminderd de voorgaande bepalingen, is de totale contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van I-Serv voor alle schadegevallen die zich zouden voordoen tijdens de ganse duur van de Overeenkomst te allen tijde beperkt tot het factureerde bedrag de twaalf maanden voorafgaand aan het beweerde schadegeval. Echter zal in geen geval de aansprakelijkheid van I-Serv voor gelijk welk type of categorie van schadegeval het bedrag kunnen overstijgen waarvoor de aansprakelijkheidsverzekeraar van I-Serv schriftelijk verklaard heeft bereid te zijn tussen te komen.
- Niets in deze Algemene Voorwaarden zal beschouwd kunnen worden als een beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid van eender welke partij ingeval van opzet, bedrog, fraude of aansprakelijkheid van deze partij voor overlijden of lichamelijke letsels.
- Iedere aanspraak van de Klant tot schadevergoeding lastens I-Serv vervalt van rechtswege indien deze niet aanhangig is gemaakt bij de bevoegde rechtbank binnen een termijn van een jaar nadat de feiten waarop de aanspraak gebaseerd is door de Klant gekend waren of redelijkerwijze gekend konden zijn.
Artikel 9: Overmacht en imprevisie
- Indien I-Serv door overmacht van tijdelijke aard wordt verhinderd de Overeenkomst (verder) uit te voeren, zal de uitvoering van de Diensten worden opgeschort totdat de situatie van tijdelijke overmacht is geëindigd. Indien de situatie van overmacht permanent is (hetgeen bijvoorbeeld het geval zal zijn indien een tijdelijke overmachtssituatie gedurende een ononderbroken periode van drie maanden blijft aanhouden), is I-Serv gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding de Overeenkomst door een schriftelijke mededeling zonder gerechtelijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Dergelijke beëindiging geldt onverminderd het recht van I-Serv op betaling door de Klant voor reeds door I-Serv geleverde Diensten voordat sprake er was van een overmachtssituatie. Onder overmacht in de zin van deze bepaling wordt begrepen, elke gebeurtenis of omstandigheid buiten de redelijke controle en zonder fout van I-Serv die deze laatste verhindert de Overeenkomst (verder) uit te voeren, zoals, maar niet beperkt tot: ziekte, overheidsingrijpen, terrorisme, oorlogen, natuurrampen, branden, sabotages, stakingen, rellen, overvallen, onbeschikbaarheid van telecommunicatienetwerken en informaticasystemen, enzovoort.
- Indien I-Serv getroffen wordt door onvoorziene omstandigheden die geen Overmacht vormen maar die wel de economische basis van de Overeenkomst aantasten ten nadele van I-Serv, in die zin dat het de uitvoering van de Overeenkomst door I-Serv ernstig bemoeilijkt, dan zullen Partijen te goeder trouw onderhandelen om de nodige aanpassingen aan de Overeenkomst af te spreken zodanig dat de economische basis terug wordt hersteld. Indien Partijen niet binnen een redelijke termijn tot een akkoord komen, is I-Serv gerechtigd zonder enige verplichting tot schadevergoeding de Overeenkomst door middel van een schriftelijke kennisgeving zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te beëindigen.
Artikel 10: Duur en beëindiging
- De duurtijd van de Overeenkomst en de opzegmodaliteiten worden beschreven in de Bijzondere Voorwaarden.
- I-Serv kan eigenmachtig en zonder gerechtelijke tussenkomst de Overeenkomst ontbinden ingeval van een zwaarwichtige wanprestatie van de Klant die niet wordt rechtgezet binnen de 15 dagen nadat de Klant schriftelijk in gebreke is gesteld door I-Serv.
- De Klant erkent dat diens faillissement, vereffening, ontbinding of de wijziging van diens feitelijke controle (bv. door overname van de meerderheid van de aandelen door een derde, de wijgiging van de meerderheid in het bestuursorgaan, enz.) van rechtswege aanleiding geeft tot de ontbinding van de Overeenkomst, tenzij I-Serv uitdrukkelijk of impliciet afstand doet van deze ontbinding en de uitvoering van de Overeenkomst verder nastreeft.
- Alle onderdelen van deze Overeenkomst die naar hun aard ook na beëindiging van kracht dienen te blijven, blijven ook na beëindiging van kracht, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, geheimhoudingsverplichtingen, afwijzing van garanties, openstaande betalingsverplichtingen en beperking van aansprakelijkheid.
Artikel 11: Vrijwaring
- De Klant gaat ermee akkoord I-Serv te vrijwaren van alle vorderingen van derden, aansprakelijkheden en schikkingen ten aanzien van derden, die voortvloeien uit of beweerdelijk het gevolg zijn van gedragingen die een inbreuk vormen op deze Overeenkomst en/of die een schending uitmaken van een bepaalde regelgeving, zoals maar niet beperkt tot, de schending van de intellectuele rechten van eender wie.
Artikel 12: Bescherming van persoonsgegevens
- I-Serv verwerkt bepaalde persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Diensten. Meer informatie hierover kan teruggevonden worden in de privacyverklaring van I-Serv, raadpleegbaar via www.i-serv.be/privacy-verklaring.
Artikel 13: Varia
- De nietigheid, ongeldigheid of onafdwingbaarheid van om het even welke bepaling van deze voorwaarden zal niettemin haar maximaal toegelaten gevolg behouden en dit zal bovendien geen enkele invloed hebben op de geldigheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en zal niet leiden tot de nietigheid van deze bepalingen. De nietige, ongeldige of onafdwingbare bepaling wordt van rechtswege vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die zo nauw mogelijk aanleunt bij de oorspronkelijke bedoeling van de partijen.
- Op deze Overeenkomst is enkel het Belgische recht van toepassing.
- Alle betwistingen vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken bevoegd over de maatschappelijke zetel van I-Serv, tenzij de Klant in de hoedanigheid van consument handelt, in welk geval de rechtbanken bevoegd over de woonplaats van de Klant uitsluitend bevoegd zijn.